Hoe voorkom je dat schoenen tegen je achilles wrijven?


Iedereen heeft het wel eens gehad: rode hakken door je (nieuwe) schoenen.

Je schoenen doen pijn aan je hiel!

Hoe moet je hier mee omgaan?

Wij leggen het uit!

Hoe voorkom je dat schoenen tegen je achilles wrijven?

Schoenen doen pijn aan hiel

Heb je ooit het perfecte paar schoenen gevonden en ze een dag gedragen om uiteindelijk met een rode, rauwe hiel te eindigen? Als dat je overkomen is, heb je misschien het gevoel dat niets wat je probeert het verhelpt. Plakverbanden lijken nooit te blijven zitten. De schoenen kunnen blijven schuren, zelfs als je sokken draagt.

Hier zijn wat trucjes om te voorkomen dat je schoenen over de achterkant van je enkel schuren. Merk op dat je misschien een andere techniek moet gebruiken bij verschillende paren schoenen. Eén maat past niet voor alle als het gaat om het vinden van methoden om te voorkomen dat je schoenen over je hiel schuren.

Wat gebeurt er als schoenen over je enkels wrijven?

Als je schoenen een stijve achterkant hebben, zijn ze niet altijd comfortabel. Dat deel van het schoeisel kan niet flexibel genoeg zijn om je beweging te ondersteunen. Als je voeten en enkels bewegen, wrijven ze daarom tegen de schoen. Die beweging kan tot verschillende voetproblemen leiden.

Wrijvingsblaren zijn zachte belletjes huid die ontstaan als je een plek blootstelt aan voortdurende druk of schuren. Dit soort blaren komen vaak voor op de voeten. Ze kunnen voorkomen bij de tenen of de hiel van slecht passende schoenen, maar ze kunnen overal voorkomen.

Heldere vloeistof hoopt zich op binnenin de buitenste laag van een wrijvingsblaar. Een blaar kan pijn doen als je hem aanraakt. Ze lopen meestal vanzelf weer weg. Als je schoenen echter op dezelfde plek blijven schuren, kun je een chronische blaar ontwikkelen. De blaar kan uiteindelijk verharden tot een eelt.

Achillespeesontsteking ontstaat meestal als je de pees overbelast. De achillespees verbindt de kuitspieren met het hielbeen aan de achterkant van het been. Als dat weefsel ontstoken raakt, kan het benauwdheid en pijn aan de achterkant van de enkel veroorzaken.

Je kunt achillespeesontsteking niet veroorzaken door schoenen te dragen die over je enkels schuren. Maar als je schoeisel op die plek strak zit, zal dat niet prettig aanvoelen. Je moet schoenen dragen die goed passen en de enkels voldoende steun geven om deze aandoening te voorkomen.

Achilles bursitis is een andere ontstekingsaandoening die het weefsel achter in de enkel kan aantasten. Het wordt ook veroorzaakt door overbelasting. Het is echter anders dan achillespeesontsteking. Slijmbeursontsteking ontstaat wanneer de slijmbeurs, een kleine zak met vloeistof die tussen het bot en de pees zit, ontstoken raakt. Het dragen van schoenen die over de plek wrijven kan uiterst pijnlijk zijn.

Bescherm je huid

Als je eenmaal een ruwe plek of blaar hebt, zul je waarschijnlijk je schoenen niet meer comfortabel kunnen dragen tot ze genezen zijn. Daarom moet je preventieve maatregelen nemen om je huid te beschermen voor ze gewond raakt.

Als de hielen van je schoenen strak of stijf aanvoelen, probeer dan moleskin op je hielen aan te brengen voordat je je schoeisel voor de dag aantrekt. Moleskin is een duurzame stof die aan één kant kleefstof heeft. Je kunt het zo knippen dat het zich precies aanpast aan de maat die je nodig hebt. Je schoenen zullen over het materiaal wrijven in plaats van over je huid, zodat je geen zweren of blaren krijgt.

Je kunt ook proberen de moleskin aan de schoen te plakken in plaats van aan je hiel. Om dit te doen pak je je moleskin, schoen, en een pen of potlood. Leg een groot stuk moleskin aan de binnenkant van de schoen. Teken het gebied dat je moet bedekken.

Knip dan het moleskin in de juiste vorm. Knip het moleskin liever groter dan je het nodig hebt dan dat je het te klein maakt. Je kunt het altijd opnieuw aanpassen of een nieuw stuk knippen als je het de eerste keer niet goed krijgt.

Maak de binnenkant van de schoen schoon met een droge handdoek om stof of vuil te verwijderen. Het moleskin zal zich beter aan een schone schoen hechten dan aan een vuile. Trek de achterkant van het moleskin af. Plak het dan aan de binnenkant van je schoen.

Het kan zijn dat je de moleskin niet voor altijd hoeft te gebruiken. Je schoenen zouden uiteindelijk voldoende moeten inlopen dat ze niet meer over je hiel schuren.

Gebruik een anti-wrijving balsem

Je kunt balsems en sticks vinden die je hielen bedekken met een smeermiddel dat tegen wrijving beschermt. Deze producten zijn meestal gemaakt met ingrediënten die een buffer vormen tussen de schoen en je hiel.

Sommige zijn bedoeld om overal op het lichaam schuren te verminderen. Andere zijn bedoeld voor de voeten.

Een anti-wrijving balsem die voor dit doel ontworpen is zal waarschijnlijk beter werken dan een algemene anti-wrijving balsem. Als de schoenen echter bijzonder strak zitten of bewegen als je loopt, kunnen ze de balsem wegwrijven, waardoor je gedwongen wordt ze vaak opnieuw aan te brengen.

Je kunt een balsem op je huid gebruiken in combinatie met een beschermende moleskin barrière op je schoen. Probeer alleen niet om moleskin op je hiel aan te brengen als je de balsem op hebt. Als je lotions of soortgelijke producten op je huid hebt, blijven kleefmiddelen niet plakken.

Draag deodorant

Je smeert misschien elke dag deodorant op je oksels, maar wist je dat het product blaren kan helpen voorkomen? Je voeten droog houden is een manier om onnodige wrijving en irritatie te voorkomen.

Als je geen anti-wrijfbalsem hebt, probeer dan deodorant op de achterkant van je enkels aan te brengen voor je je schoenen aantrekt. Misschien moet je een paar verschillende producten uitproberen voor je er een vindt die werkt. Een poederige deodorant is waarschijnlijk beter dan een plakkerige gel.

Zwachtels voor de hiel

Merken als Band-Aid maken pleisters die voor dit doel ontworpen zijn. De demping van hielbandages geeft je voeten wat verlichting als je schoenen stijf zijn en tegen de huid drukken. Ze zijn ook waterdicht, wat betekent dat ze op zweetvoeten blijven zitten.

Als je toch een hielverband gebruikt, kun je er het beste een paar dunne sokken overheen schuiven. Door dit te doen voorkom je dat de rand van het verband aan de rand van de schoen blijft haken en er af glijdt.

Hoe voorkomen dat schoenen over de achilles wrijven

Slecht passende schoenen kunnen snel tot blaren leiden. Als je schoenen te strak zitten, kunnen je voeten minder goed bewegen. Daardoor verminder je wrijving. De achterkant van knellende schoenen kan echter in je hielen graven, waardoor inkepingen ontstaan die uiteindelijk de huid kunnen breken.

Aan de andere kant wil je niet dat je schoenen te los zitten. Als je hiel in en uit je schoen springt als je loopt, zal hij zeker over de huid schuren. Zelfs een lichte beweging kan irritatie veroorzaken.

Er zijn verschillende manieren om de pasvorm van je schoenen aan te passen. Inlegzolen toevoegen is vaak de eerste stap. Inlegzolen verhogen je voet iets. Je verschuift je voet misschien genoeg dat de schoen niet meer over hetzelfde deel van je hiel wrijft als vroeger.

Dit kan je enige verlichting geven als je al een blaar of pijnlijke plek hebt. Het kan er ook voor zorgen dat je schoenen beter passen, waardoor de wrijving in de loop van de tijd afneemt.

Het is moeilijk om de perfecte inlegzolen te vinden voor sommige soorten schoenen, zoals hakken. Fabrikanten maken echter veel producten om de pasvorm van je schoeisel aan te passen.

Je kunt teenkussentjes aan de voorkant van de schoen toevoegen, waardoor de pasvorm aan de achterkant strakker wordt. Als je voet stevig in de schoen zit, zal hij minder snel bewegen.

Hielkussentjes zijn ook een goede optie om demping aan de achterkant van je schoeisel toe te voegen. Deze zijn er in verschillende kleuren en stijlen. Ze kunnen het gevoel geven alsof je op kussens loopt in plaats van bij elke stap door schuurpapier geschuurd te worden.

De beste manier om schoenen te vinden die goed passen is overleg met een vakman. Veel schoenenwinkels bieden pasvormen aan. De vertegenwoordigers die er werken meten je voeten op, zodat je weet welke soorten en maten schoenen geschikt voor je zijn.

Als je je schoenen past, loop er dan in rond. Laat een vakman je looppatroon en de pasvorm beoordelen. Iemand die opgeleid is om een goede pasvorm te beoordelen kan je wijzen op mogelijke problemen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan als je de schoenen mee naar huis neemt.

Hoe de hak van een schoen in te breken

Soms kunnen schoenen die goed passen toch nog aan je hiel schuren. Ze moeten misschien gewoon worden ingelopen en zachter gemaakt zodat ze met je meebewegen in plaats van tegen je in.

Leer en suède worden gemakkelijker zacht dan synthetische materialen. Een conditioner voor leer activeert de natuurlijke oliën in het leer. Die werken om vocht toe te voegen en het materiaal zachter te maken.

Hier is een methode om de hakken van nieuwe leren schoenen zachter te maken:

  • Laat een paar krantenvellen onder water lopen.
  • Knijp ze uit tot ze vochtig zijn.
  • Bal het krantenpapier op en stop het in de schoenen.
  • Laat het krantenpapier er 24 uur in of tot het droog is.

De krant en het vocht zullen de schoen uitrekken en het leer zachter maken. Nadat je de bovenstaande stappen gedaan hebt, breng je een leerconditioner of vaseline aan op de binnenkant en buitenkant van de hak. Door dit te doen wordt het materiaal zachter. Het zal ook voorkomen dat het leer barst en stijf wordt. Je kunt een leerconditioner gebruiken of je schoenen oud of nieuw zijn.

Als je een leerconditioner gebruikt, wrijf dan een ruime hoeveelheid op de schoen tot het leer het absorbeert. Gebruik je vingers om het in te masseren. Veeg dan overtollig product weg met een zachte doek. Wees je ervan bewust dat het product de kleur van de schoen kan veranderen. Misschien wil je het op de hele schoen aanbrengen, zodat je geen verdwaalde donkere vlekken of vlekken krijgt.

Je kunt ook zeep gebruiken om het leer zachter te maken. Neem een zacht stuk zeep en wrijf het aan de binnenkant van de rand van de hiel. Masseer het in. Doe dit telkens als je de schoenen draagt. Na een paar keer aanbrengen zou het leer prettiger tegen je huid moeten aanvoelen.

Rek de schoenen uit

Je hoeft de schoenen niet altijd uit te rekken om ze in te laten werken. Als je ze te veel uitrekt, kunnen ze zo los worden dat je voet er in rond beweegt.

Enige rek kan de schoen echter zachter maken. Probeer het schoeisel een paar dagen met een paar dikke sokken te dragen. Blijf er niet alleen in zitten; maak wandelingen. Beweeg je voeten.

Soms heb je echter niet al te veel tijd om nieuwe schoenen in te lopen. Misschien kocht je op het laatste moment een paar schoenen en moet je ze voor een speciale gebeurtenis dragen. Hier zijn enkele stappen die je kunt nemen:

  • Trek dikke sokken aan.
  • Richt een föhn op de hete stand over de hele schoen om hem op te warmen en zacht te maken.
  • Schuif de schoen aan je voet.
  • Doe hetzelfde met de andere schoen.
  • Loop rond tot de schoen afgekoeld is.

Het kan zijn dat je deze stappen een paar keer moet herhalen tot de schoenen comfortabel zitten. Ze zullen zich naar je voet vormen, zodat je de hele avond kunt dansen.

Houten inzetstukken kunnen je ook helpen om je schoenen te rekken. Je kunt het schoeisel met een föhn opwarmen voor je het inzetstuk erin doet. De schoen behoudt de uitgerekte vorm nadat hij afgekoeld is.

Een andere methode om je schoenen op te rekken is ze te vullen met zakjes ijs. Begin met het vullen van boterhamzakjes met rits met water. Zorg ervoor dat de zakjes groot genoeg zijn om druk op de schoen uit te oefenen als ze uitzetten.

Sluit de zakjes af, knijp overtollige lucht eruit en zorg dat de zakjes goed afgesloten zijn. Leg dan een zakje in elke schoen. Doe de schoenen, met de met water gevulde zakjes erin, in een grotere zak met rits-sluiting. Door dit te doen voorkom je dat ze overtollig vocht absorberen.

Zet ze dan in de vriezer. Het water zal bevriezen en zich aanpassen aan de natuurlijke contouren van de schoenen. De bevroren zakken zullen de schoenen uitrekken, zodat ze comfortabeler aan je voeten zitten.

Als je de schoenen uit de vriezer haalt, moet je misschien even wachten tot de zakjes wat ontdooid zijn voor je ze eruit kunt halen. Als de schoenen opgewarmd zijn, pas je ze. Herhaal het proces als ze nog steeds langs je achilles schuren.

De hierboven beschreven methode is ideaal voor stoffen schoenen. Je kunt echter beter geen satijnen of suède schoenen invriezen. Die zijn gevoeliger voor vochtschade.

Lees ook: Hoe je suède schoenen kunt uitrekken

Hoe de hak van een laars in te breken

Ook al hebben laarzen geen rand rond de hiel, toch kunnen ze oncomfortabel over je voeten schuren, waardoor wrijvingsplekken en blaren ontstaan. Als het leer stug is, kunnen laarzen kreuken vertonen. Die plooien kunnen in je hielen, voeten en enkels graven.

Het inwerken van nieuwe laarzen kan enige tijd in beslag nemen. Misschien wil je ze in het begin niet de hele dag dragen. Als je er het huis mee verlaat, neem dan een reserve paar schoenen mee om je later in om te kleden.

Je voeten zullen in de loop van de dag opzwellen, waardoor de laarzen oncomfortabeler worden. Als je er met gezwollen voeten in blijft lopen, vergroot je de kans op pijn.

Om ze snel zachter te maken, probeer je met je handen en voeten op de hiel van de laars te slaan. Je bent misschien bang dat als je dit doet je schoenen ruïneren. Ze zullen echter de juiste vorm aannemen als je er weer in stapt, en het leer aan de achterkant van de laars zou zachter moeten zijn.

Draag de juiste sokken

Als je sokken bij je schoenen moet dragen, zorg er dan voor dat je de juiste soort draagt. Loszittende, kriebelende sokken veroorzaken onnodig wrijven. Overweeg om strakke sokken te kopen die ontworpen zijn voor wandelen of sporten. Ze zullen vocht afvoeren en je kans op blaren verkleinen.

Zoek sokken met extra hielpolstering. Het kussentje kan alles zijn wat je nodig hebt om je voeten goed te laten voelen.

Zweetvoeten zijn vaak een recept voor blaren. Als je een probleem hebt met vocht aan je voeten, doe dan alles wat je kunt om zweet tot een minimum te beperken. Maïzena of talkpoeder in je schoenen en sokken strooien kan ze uitdrogen.

Wat moet je niet doen om te voorkomen dat schoenen over de hiel wrijven?

Als je onderzoek gedaan hebt naar hoe je kunt voorkomen dat je schoenen je pijn doen, kom je misschien enkele unieke methoden tegen om ze in te werken of uit te rekken. Sommige technieken kunnen de situatie verergeren.

Gebruik geen alcohol op je schoenen. Het droogt het leer uit, waardoor het stugger wordt. Alcohol kan je schoenen ook verkleuren.

Je moet waarschijnlijk ook vermijden met een hamer op de hielen van je schoenen te slaan. Hoewel masseren ze plooibaarder kan maken, beschadig je ze als je te ruw bent.

Laat je ten slotte niet verleiden om je schoeisel te laten inbreken door iemand met grotere voeten dan jij. Je wilt dat je schoenen zich naar jouw voeten voegen, niet naar die van iemand anders.

Breng de schoenen naar een schoenmaker

Als je schoenen nog steeds aan je hiel schuren, breng ze dan naar een vakman. Een schoenmaker kan misschien zien wat de oorzaak van het probleem is. Een goede identificatie van het probleem kan je helpen het te verhelpen.

Als je nieuwe schoenen krijgt, breek ze dan zo mogelijk geleidelijk in. Draag ze 10 minuten per keer. Trek ze elk uur aan. Uiteindelijk kun je de tijd waarin je ze draagt gaan verlengen. Je kunt zelfs proberen de nieuwe schoenen te dragen terwijl je in huis of aan je bureau op je werk zit. Door dit te doen stimuleer je dat ze zich naar je voeten vormen en help je voorkomen dat schoenen over je achilles schuren.

Recente Artikelen